elsevier_logo_wide.png         Godło Polski

Organizatorzy 8. Seminarium z cyklu: Otwieranie Nauki: Praktyka i Perspektywy zapraszają wszystkich uczestników do udziału w warsztatach, które odbędą się w sesji porannej 14 listopada oraz w sesji popołudniowej 15 listopada.

Rejestracja na warsztaty zakończona

Uwaga! Każdy uczestnik może wybrać jeden (1) warsztat pierwszego dnia seminarium (14.11.) oraz jeden (1) warsztat drugiego dnia (15.11.), zgodnie z deklaracją uczestnictwa złożoną podczas rejestracji na wydarzenie.

Liczba miejsc na każdy warsztat jest ograniczona. O zakwalifikowaniu będzie decydowała kolejność zgłoszeń.

Jeśli został wyczerpany limit miejsc na interesujący Państwa warsztat, można wysłać prośbę o wpisanie na listę rezerwową, na adres: promocjabukul@kul.pl

Rejestrując się na dany warsztat, zobowiązują się Państwo do obecności. W przypadku rezygnacji z uczestnictwa prosimy o niezwłoczny kontakt z komitetem organizacyjnym na adres: promocjabukul@kul.pl

Tematy warsztatów

Dzień 1

glowki___szafranski.jpg

Leszek Szafrański

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Biblioteka Jagiellońska

Koordynator UJ ds. otwartego dostępu do publikacji naukowych i danych badawczych, wicedyrektor BJ ds. zasobów cyfrowych i wykładowca akademicki. Sprawuje nadzór merytoryczny nad pracami wykonywanymi w ramach tworzenia i zarządzania: Jagiellońską Biblioteką Cyfrową, Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz opracowaniem, udostępnianiem i archiwizacją zasobów cyfrowych. Koordynuje prace zespołu roboczego KZB ds. Repozytorium Otwartych Danych Badawczych Uczelni Krakowskich (RODBUK Data Management Group). Jest członkiem zespołu doradczego ministra nauki ds. Polityki otwartego dostępu do danych badawczych finansowanych ze środków publicznych oraz grup eksperckich związanych z wdrażaniem otwartej nauki na uczelniach i tworzeniem infrastruktury otwartego dostępu m.in.: Open Science w sieci The Guild of European Research-Intensive Universities, EOSC Polska. Uczestniczył w pracach zespołu doradczego MNiSW ds. otwartego dostępu do treści naukowych. Autor publikacji naukowych i popularyzatorskich z zakresu zarządzania informacją oraz tworzenia bibliotek cyfrowych i repozytoriów. Ma wieloletnie doświadczenie w: projektowaniu systemów do zarządzania zasobami cyfrowymi, udostępnianiu zasobów naukowych w otwartym dostępie oraz ewaluacji działalności naukowej. W 2019 r. otrzymał tytuł Małopolskiego Bibliotekarza Roku. W 2020 r. został laureatem Nagrody Naukowej SBP im. Adama Łysakowskiego w kategorii „prace o charakterze praktyczno-wdrożeniowym”.

glowki___galik.jpg

Małgorzata Galik

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Biblioteka Jagiellońska 

Kierownik Sekcji Repozytoriów w Oddziale Zbiorów Cyfrowych BJ, data steward. Zajmuje się tematyką otwartego publikowania oraz zarządzania i udostępniania danych badawczych w otwartym dostępie. Członek zespołu roboczego KZB ds. Repozytorium Otwartych Danych Badawczych Uczelni Krakowskich (RODBUK Data Management Group), Competence Network for Open Science Data Steward PL, The Guild of European Research-Intensive Universities oraz Una Europa.

Temat: Warsztat pracy Data Stewarda w Bibliotece Jagiellońskiej (BJ)

Streszczenie: Celem warsztatów jest przybliżenie działań, jakie wdrożone zostały w BJ w celu rozwoju i doskonalenia umiejętności data stewardów, oraz prac związanych ze wsparciem społeczności naukowej UJ w zakresie efektywnego zarządzania danymi badawczymi w dynamicznie zmieniającym się środowisku cyfrowym. Na warsztatach przeprowadzone zostaną praktyczne ćwiczenia związane z recenzowaniem i poprawą planów zarządzania danymi (Data Management Plan – DMP) oraz administrowaniem danymi badawczymi w Repozytorium Otwartych Danych Badawczych Uczelni Krakowskich RODBUK. Prowadzący podzielą się także doświadczeniami zdobytymi w trakcie dwóch ostatnich lat swojego zaangażowania w prace zespołu roboczego KZB ds. RODBUK (RODBUK Data Management Group).

glowki__dumoulin.jpg

Max Dumoulin

Elsevier

Wiceprezes ds. innowacji w grupie Academic Information Systems firmy Elsevier. Ściśle współpracuje z instytucjami akademickimi na całym świecie, biorąc udział w opracowywaniu nowych koncepcji innowacyjnych usług i produktów. Niektóre z tych projektów były realizowane we współudziale z uniwersytetami z jego rodzinnej Holandii i były związane z open science i economic impact.

glowki___patyrak.jpg

Katarzyna Patyrak

Elsevier 

Przez 7 lat pracowała w środowisku naukowym. W tym czasie aktywnie reprezentowała doktorantów i młodych naukowców w dyskusji nad kształtem nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce, a w szczególności nad nowym systemem ewaluacji badań naukowych. Jako customer consultant, a następnie research solutions manager współpracowała z największymi uczelniami oraz ministerstwami w 20 krajach Europy Środkowej i Wschodniej, a dziś jako solutions account manager wspiera instytucje naukowe w zarządzaniu ich potencjałem badawczym oraz w dbaniu o widoczność naukową. Pasjonuje się systemami ewaluacji badań naukowych oraz szeroko pojętą tematyką jakości danych.

Temat: Managing the open science (r)evolution

Streszczenie: Podczas tej sesji zaprosimy uczestników do zaangażowania się w dyskusję na temat doświadczeń i planów na przyszłość dotyczących rozwoju otwartej nauki na ich macierzystych uczelniach i w jednostkach. Wspólnie będziemy odkrywać nieoczywiste aspekty otwartej nauki i możliwości wprowadzenia istotnych zmian! Uczestnicy zagłębią się w złożoność realizacji zasad otwartej nauki.

glowka_leszke.jpg

Łukasz Jeszke 

Politechnika Poznańska, Biblioteka Politechniki Poznańskiej

Kustosz dyplomowany w Bibliotece Politechniki Poznańskiej, z wykształcenia etnolog i filolog (specjalność: komunikacja i zarządzanie zasobami informacji). Z Biblioteką Politechniki Poznańskiej związany od 2008 roku. W 2012 roku zdał egzamin na bibliotekarza dyplomowanego (specjalizacja: działalność informacyjna biblioteki naukowej). Absolwent Data Steward School (edycja 2022). Od 2016 roku prowadzi zajęcia w ramach oferty dydaktycznej Biblioteki Politechniki Poznańskiej. W roku akademickim 2021/2022 prowadził także zajęcia na studiach podyplomowych współczesna biblioteka naukowa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest również redaktorem czasopisma elektronicznego „Nauka Polska”.

Temat: Dydaktyka praktyczna – katalog doświadczeń

Streszczenie: Dzięki tym warsztatom ich uczestnicy poznają tajniki przygotowania zajęć z informacji naukowej dla grup z różnym poziomem zaawansowania i specyficznymi potrzebami (zarówno dla studentów, doktorantów, jak i pracowników naukowych). Zostaną podczas nich poruszone takie zagadnienia jak wyszukiwanie informacji, otwarta nauka, publikowanie czy dane badawcze

glowki__fenrich.jpg

Wojciech Fenrich

Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego,
Uniwersytet Warszawski

Analityk i właściciel produktu Repozytorium Otwartych Danych RepOD. Ukończył socjologię (2006) i filozofię (2009) na Uniwersytecie Warszawskim oraz studia doktoranckie w Instytucie Socjologii UW (2011). Od 2011 roku pracuje w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego. Product owner i analityk w projekcie Dziedzinowe Repozytoria Otwartych Danych Badawczych (2018–2021). Odpowiada za repozytoria danych badawczych prowadzone i hostowane przez ICM UW. Prowadzi szkolenia z zakresu zarządzania danymi badawczymi i otwartej nauki. Czasami zajmuje się też badaniami społecznymi oraz tłumaczeniem.

glowki_-bielinska.jpg

Magdalena Bielińska

Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego,
Uniwersytet Warszawski

Analityk i właściciel produktu Repozytorium Otwartych Danych RepOD. Socjolog, badaczka społeczna i animatorka kultury. Kierownik projektu badawczego pt. „Przemiany stylu życia polskiej klasy średniej – dwadzieścia lat później. Mechanizmy międzypokoleniowej transmisji stylu życia” (grant NCN nr 2018/29/N/HS6/00958) realizowanego w IFiS PAN. Zainteresowania naukowe i badawcze: style życia Polaków, tożsamość w ponowoczesności, struktura społeczna, społeczne mechanizmy kształtowania klasy średniej, badania nad uczestnictwem w kulturze, stygmatyzacja społeczna, metodologia badań społecznych.

Temat: Jak przygotować i deponować dane badawcze w repozytorium RepOD

Streszczenie: Uczestnicy warsztatów nauczą się, jak wykorzystywać repozytorium otwartych danych badawczych RepOD do udostępnienia swoich danych w sposób zgodny z zasadami FAIR. Poznają przykłady dobrych praktyk tworzenia zbiorów danych i przykłady, jakich praktyk unikać. Wspólnie rozwiejemy wątpliwości techniczne i zmierzymy się z wyzwaniami etycznymi, przed jakimi stają badaczki i badacze. Prosimy pamiętać o zabraniu ze sobą laptopów.

Dzień 2

glowki___karpinska.jpg

Anastazja Śniechowska-Karpińska

Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Biblioteka Główna Uniwersytetu Medycznego w Lublinie

Doktor nauk humanistycznych, zastępca dyrektora Biblioteki Głównej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, absolwentka m.in. studiów podyplomowych kształcenie kadry akademickiej do roli wykładowców przedmiotu ochrona własności intelektualnej oraz menadżer XXI wieku. Członek zespołu ds. standardów dla bibliotek naukowych i koordynator AFBN dla bibliotek medycznych. Zainteresowania: prawo autorskie w bibliotece, dydaktyka biblioteczna, otwartość w nauce, zarządzanie systemami bibliotecznymi, statystyka biblioteczna..

Temat: Między Scyllą a Charybdą – w skomplikowanym świecie licencji Creative Commons, copyrightu, dozwolonego użytku, danych badawczych i sztucznej inteligencji (AI). Warsztaty dla bibliotekarzy.

Streszczenie: W ramach warsztatów podyskutujemy o tym:
- o co najczęściej są pytani bibliotekarze w kontekście prawa autorskiego (np. dlaczego autor nie może zabronić wykorzystywania swojej pracy i jak mu to wytłumaczyć, czy można zabronić cytowania, na czym polega dozwolony użytek i jego ograniczenia, na jakich zasadach można wykorzystać cudzy utwór graficzny w utworze);
- jak działają w praktyce licencje CC (na co trzeba zwracać uwagę autorom zanim podpiszą licencję CC);
- jak rozmawiać z autorami, żeby nie bali się otwartości w nauce, a jednocześnie pozostali ostrożni;
- o tym, co oznacza w chwili obecnej korzystanie ze sztucznej inteligencji w sensie prawnoautorskim i dlaczego już za chwilę wszystko może wyglądać zupełnie inaczej.

glowki___starek.jpg

Anna Starek

Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Biblioteka Główna Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie 

Koordynator Oddziału Informacji Naukowej Biblioteki Głównej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, w którym kieruje również pracami nieformalnego zespołu ds. otwartej nauki oraz repozytorium instytucjonalnym. Uczestniczka wielu konferencji i webinariów poświęconych otwartej nauce oraz zarządzaniu danymi badawczymi, członek pierwszej krajowej grupy roboczej Data Stewardship Competence Centers (DSCC), której zadaniem jest m.in. wspieranie procesu otwierania danych badawczych w różnych dyscyplinach naukowych w Polsce. Absolwentka Data Steward School, edycja 2022. Ukończyła również kurs: zarządzanie danymi badawczymi dla data stewardów (ICM UW) na poziomie podstawowym i średniozaawansowanym. Doświadczenie w pracy nad planami zarządzania danymi zdobywa poprzez liczne konsultacje w zakresie poprawności ich składania w konkursach grantowych Narodowego Centrum Nauki. Dąży do edukacji środowiska akademickiego w temacie otwartej nauki oraz zarządzania danymi badawczymi poprzez prowadzenie szkoleń, webinariów oraz przygotowywanie materiałów szkoleniowych.

glowki___szczypa.jpg

Grzegorz Szczypa

Biblioteka Główna Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Kustosz dyplomowany, kierownik Oddziału Informacji Naukowej BG UMCS, zwolennik ewaluacyjnych niespodzianek i komiksów w czytelniach bibliotek akademickich, kierował wdrożeniem uczelnianej Bazy Wiedzy, członek zespołu ds. ewaluacji UMCS oraz zespołu ds. danych badawczych UMCS, organizator e-learningowego szkolenia bibliotecznego.

Temat: „Różne uczelnie, różne dane – te same problemy? Na co należy zwracać uwagę przy tworzeniu oraz weryfikacji planu zarządzania danymi”

Streszczenie: Warsztaty są skierowane do osób, które weryfikują lub przygotowują się do weryfikacji planów zarządzania danymi w konkursach grantowych Narodowego Centrum Nauki. Omówione zostaną podstawowe zasady tworzenia DMP zgodnie z wytycznymi NCN, zagadnienia związane z zarządzaniem danymi badawczymi oraz najczęstsze błędy w planach zarządzania danymi z perspektywy NCN.
Będziemy pracować na rzeczywistych wnioskach grantowych z różnych dyscyplin nauki oraz przyjrzymy się najczęściej pojawiającym się trudnościom. W trakcie warsztatów odbędą się ćwiczenia weryfikacji DMP na konkretnych przykładach. Po części ćwiczeniowej zaplanowana jest dyskusja oraz wymiana doświadczeń w kwestii pracy nad korektą DMP.

glowki__milewska.jpg

Paulina Milewska

Elsevier 

Posiada ponad 16-letnie doświadczenie w pracy w i z bibliotekami akademickimi, instytucjami naukowymi w Polsce oraz w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Z wykształcenia bibliotekoznawczyni, pracowała m.in. na Uniwersytecie Łódzkim i Uniwersytecie Medycznym w Łodzi, a także była członkinią zarządu i kierowniczką projektów w Fundacji Fenomen (m.in. Fenomenalna Biblioteka, Biblioskan, Odjazdowy Bibliotekarz).
Uzyskała tytuł magistra bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Łódzkim oraz ukończyła elitarny program kształcenia w Szkole Liderów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Z Elsevier jest związana od 2019 roku, najpierw pracowała jako trenerka, w 2021 r. objęła rolę customer consultant, a obecnie pracuje jako customer success manager, wspierając instytucje naukowe w Polsce oraz krajach bałtyckich.

Temat: Jak zastosować storytelling w budowaniu wpływu i widoczności biblioteki w uczelni. Warsztat dla dyrektorów i wicedyrektorów bibliotek

Streszczenie: Biblioteki akademickie muszą nieustannie udowadniać swoją wartość i budować zrozumienie ich roli w ekosystemie uczelni. W tym celu wykorzystywane są zróżnicowane metody, takie jak marketing biblioteczny, PR czy rzecznictwo. Podczas warsztatu jego uczestnicy poznają strategie zwiększania widoczności biblioteki i jej wpływu polegające na wykorzystaniu metody opowiadania historii oraz użycia danych (storytelling, data storytelling).
Uczestnicy nauczą się sięgać po różnego rodzaju dane do tworzenia przekonujących historii, które podkreślą wkład biblioteki w sukces instytucji macierzystej, rozwój nauki i dydaktyki na uczelni, czy budowanie zaangażowanej społeczności. Poznają ponadto najlepsze praktyki w zakresie zbierania, analizowania i wizualizacji danych, polegające na przekształcaniu liczb w narracje, które rezonują z odbiorcami.
Warsztaty będą miały charakter interaktywny, z elementami praktycznymi i ćwiczeniami grupowymi. Uczestnicy będą pracować w małych grupach, aby przekuć teorię w praktykę i opracować własne historie oparte na danych, stosując omówione koncepcje i narzędzia. Uczestnicy otrzymają praktyczne wskazówki i poznają metody budowania historii, jak również wspólnie poszukają odpowiedzi na pytanie "co zrobić, aby wartość biblioteki była rozpoznawana i doceniana?".

glowki___kulicki.jpg

Piotr Kulicki

Katolicki Uniwersytet Lubelski

Profesor w Katedrze Podstaw Informatyki i dyrektor Centrum Zastosowań Sztucznej Inteligencji na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Prowadzi badania naukowe i działania badawczo-rozwojowe z zakresu reprezentacji wiedzy, logiki i jej zastosowań w sztucznej inteligencji i kwantowym przetwarzaniu informacji oraz filozofii sztucznej inteligencji. Współtworzył działający na KUL od roku 2022, pionierski w Polsce, kierunek studiów sztuczna inteligencja.

Fot. Tomasz Koryszko

Temat: Otwarty dostęp do wiedzy a dialogowe systemy sztucznej inteligencji

Streszczenie: Jednym z celów systemów dialogowych opartych o duże modele językowe (LLM), takie jak ChatGPT, Claude czy Gemini, jest ułatwienie dostępu do wiedzy, w tym tej pochodzącej z najnowszych badań naukowych. Tym samym wpisują się one w realizację idei leżących u podstaw otwartego dostępu. Sposób działania dużych modeli językowych w kontekście wiedzy naukowej wywołuje jednak również pewne zastrzeżenia i obawy. Istnieje chociażby ryzyko, iż ze względu na niewystarczający kontekst lub niewłaściwą interpretację treści publikacji naukowych systemy oparte o LLM będą podawały błędne informacje albo że zbytnie im zaufanie może prowadzić do problemów z twórczym i krytycznym myśleniem u ich użytkowników. W ramach warsztatów prześledzimy argumenty za i przeciw udostępnianiu treści prac naukowych na potrzeby szkolenia dużych modeli językowych. Będziemy też wspólnie wypracowywać sposoby, w jakie możemy radzić sobie z problemami pojawiającymi się przy wykorzystaniu systemów opartych o LLM.