8. SEMINARIUM Z CYKLU OTWIERANIE NAUKI:
PRAKTYKA I PERSPEKTYWY

Hasło: Strategie rozwoju Otwartej Nauki  

Lublin, 14–15 LISTOPADA 2024

W 2024 roku seminarium organizowane jest przez Związek Uczelni Lubelskich, reprezentowany przez Centrum Informacji Naukowo-Technicznej Politechniki Lubelskiej, Bibliotekę Główną Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Bibliotekę Uniwersytecką oraz Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Bibliotekę Główną Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, Bibliotekę Główną Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie w partnerstwie z firmą Elsevier.

To już 8. seminarium z cyklu „Otwieranie Nauki: Praktyka i Perspektywy.” W ciągu niespełna dekady od pierwszego seminarium, które miało miejsce w 2016 r. w Krakowie, obserwujemy w Polsce dynamiczne zmiany dotyczące szeroko rozumianej otwartości w nauce.

W procesie tych zmian aktywną rolę odgrywają biblioteki akademickie, wydawnictwa uczelniane, jednostki wspierające badania naukowe oraz sami pracownicy naukowi.  Wszystkie te podmioty działają na rzecz nadrzędnego celu, jakim jest osiągnięcie doskonałości naukowej.

Podczas wcześniejszych seminariów dyskutowano o wyzwaniach, jakie stają przed społecznością akademicką w kontekście otwartej nauki. Tegoroczne seminarium poświęcone będzie strategiom zarówno rozwojowym, jak i stabilizującym działania już realizowane. Refleksji zostaną poddane także strategie naprawcze, które swoje odbicie znajdują w nowo powstających i aktualizowanych politykach otwartego dostępu.  

Wśród szczegółowych zagadnień, które będą podejmowane na seminarium, znajdą się kwestie takie jak:

  1. Strategie zwiększania zaangażowania społeczności akademickiej i kształtowania kultury otwartej nauki:
    • praktyczne sposoby realizacji założeń otwartej nauki,  zarządzanie danymi badawczymi,
    • w szczególności bezpieczeństwo danych badawczych oraz ich długotrwała archiwizacja.
  2. Strategia budowania potencjału i kapitału ludzkiego w zakresie otwartej nauki:
    • poszukiwania ambasadorów i data stewardów oraz ich rola w środowisku akademickim,
    • kompetencje i wymogi nowych specjalności: data librarian i data steward.
  3. Strategia rozwoju otwartej nauki w Polsce w kontekście działań międzynarodowych:
    • polityki i procedury,
    • międzynarodowe inicjatywy w obszarze otwartej nauki.
  4. Osadzenie strategii rozwoju sztucznej inteligencji (AI) w działaniach otwartej nauki.

Organizatorzy: Elsevier, Związek Uczelni Lubelskich reprezentowany przez Centrum Informacji Naukowo-Technicznej Politechniki Lubelskiej, Bibliotekę Główną Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Bibliotekę Uniwersytecką oraz Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Bibliotekę Główną Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, Bibliotekę Główną Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie

Partnerzy: PCG Academia